Reactie op de reacties: worship als nieuwe magie

Zoals uit de vele ingezondens in het ND en de opmerkingen hier op mijn weblog wel is gebleken, heeft mijn artikel over het nummer van Michael W. Smith het nodige losgemaakt. Het ND bood mij de gelegenheid om in een opinieartikel op de reacties te reageren. Alle ingezondens en artikelen zijn nu in een zgn. 'dossier' samengebracht.



Reacties

  1. Goede Avond,
    Ik heb je beide verhalen gelezen. Voor mij als muziekliefhebber van verschillende soorten muziek, vooral christelijk van aard, een zware pil om te lezen. Vooral het eerste. Naast nogal negatief bewoording te gebruiken. (magie kwam in tweede bericht op terug)
    In nummer van Michael vraagt Michael of God de Heilige Geest wil uistorten, als wij (publiek)Hem prijzen. Het is een vraag, het is een mededeling naar publiek dat het kan, staat in psalmen.
    Als ik je stukje lees, gaat het bij jou alleen om, of we God werkelijk prijzen, aanbidden of dat we dit allemaal doen om de "sfeer". Er word, vooral op DVD, een bepaalde sfeer gemaakt. maar kijk op me weblog van mij, met band Delirious, of voor de oudere onder ons, nummer River van Bill Gaither. De sfeer is er altijd. De sfeer is gemaakt door muziek, en door tekst, de vraag is alleen door wie wil je leiden.
    Als je wil leiden door God, vraag naar Hem, wil je laten leiden door allah of andere god (gebruik kleine letter, ivm ik denk er is maar 1 God, dat is de God van de bijbel). Jezus heeft gezegd, "vraag en Ik zal het u gegeven worde"(Lucas 11:9,10). Vragen mag, dan wel met heel uw hart. Voorbeeld van dit staat bijvoorbeeld in Romeinen 15:30
    Als dat de kern van u verhaal was, geef ik gelijk. Maar dan is niet alleen MW Smith, is ook de orgel met de psalm die ik zaterdag op tv ziet. Is dan wel niet de vrolijke boel met sfeer, maar als je uit""plichtgevoel" meezingt, en niet weet wat je zing, je geen steek mee opsteek.
    Maar dit alles heeft niet eens alleen met muziek te maken. Als ik simpel praat met mij God, of alleen al in de ochtend als ik opsta "Goede morgen Vader" zeg, geef Hij mij een blij gevoel. Als ik op me werk even tegenzit, en vraag of Hij me wil sterke, en voel me daarna stuk beter, heeft niks met sfeer te maken.
    Misschien is het toch magie, of zou het zijn dat de Heilige Geest, de Geest van God is (Genesis 1 Godsgeest zwierf over de wateren), die Zijn Zoon op de aarde is gestuurd voor jou en mij? En dat zo onmenselijk groot is, dat we er geen definitie van kunnen maken? Laat staan, de vraag kunnen stellen waarom God ons liefheb (Johannes 3:16), of waarom God ons wil geven wat wij nodig hebben?
    Geloof heet dat. Waarom God ons emoties geeft, misschien wel om stukje bij stukje Hem beter te leren kennen, zonder alles te willen weten, en op Hem wil lijken. Toren van Babel is daar een voorbeeld van.
    Klein detailtje erbij trouwens, God komt naar ons toe, heeft Hij al gedaan, en zal in onze hart leven. De koran met allah, hindoeisme en geesten van de indianen is om de hopen dat ze dichter bij mogen komen. Overige religies zijn levenswijzes dat jezelf ziet als god.
    Je bent in beide stukken niet echt duidelijk geweest. Ging het nu om, dat je God moet zien als een Heilig Persoon, of in jouw bewoording misschien wel defintie, of dat je moet laten leiden door de juiste geesten. In beide gevallen moet je dus vragen naar de juiste God, en je laten leiden door de juiste God en de op jouw gemeende manier hem prijzen, hetzij praise, rock of orgel. Het gaat om, waar het hart van vol is, ook van Hem afkomt.
    MvG
    Martin

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts